הזמנת הרצאות

חוה פנחס-כהן מרצה ברחבי הארץ ובעולם בנושאים שונים ועל יצירתה.
ההרצאות מיועדות לקהלים שונים: מורים, בתי ספר, מכללות וקבוצות עניין.
ניתן להזמין הרצאות בפני קהל ואון ליין.

הצעות להרצאות בודדות או לסדרות

זה יכול להיות מסע בעקבות נושא או כניסה חד פעמית בעקבות טקסט.

ספרות

  1. חיי אישה, חיי שירה
    מסע אוטוביוגרפי בין ובתוך השירים, מ”הצבע בעיקר” 1989 ועד “וחצי תאוותי בידו” 2018. ביוגרפיה של יוצרת בת הדור הראשון לגאולה או שני לניצולי השואה. הקמת כתב העת “דימוי” לספרות אומנות ותרבות יהודית, שהווה נקודת מפנה בכניסתה של זהות ישראלית-יהודית לספרות עברית. מ”מסע איילה”  שירה הנכנסת לחיי אישה וחיי משפחה על הקונפליקט והאהבה,  “שירי אורפיאה” , שירי אובדן ופרדה מבעל ואהוב, שירי “הגנן, הכלבתא והשרמוטה”, שירתה של אישה המהלכת לבד בעולם ותוהה על זהותה בין גברים. ועד שאלות תיאולוגיות על החיים ובכלל ב”משיח” וב “מסע אחר עם עורב שחור ו Saint Claire“.
    1. מהי שירת נשים ישראלית. 2. איך האישי, האינטימי מגיב על החיים המיוחדים לבני דורי, 3. להיות דור שני, ולהילחם על הזהות ועל המקום . .
  2. בעקבות הוצאה לאור של ספר שיריי Bridging the divide   בתרגומה של שרון הארט-גרין בהוצאתSyracuse University Press,, אני עורכת מסע אישי אך גם מסע של בני דורי, ילידי שנות החמישים בני מהגרים ופליטים שנולדו לתוך מדינה עם תקווה גדולה , בילדותם ובנעוריהם עברו שלוש מלחמות וביום סיום התיכון היו לחלק ממלחמת יום הכיפורים. דור אילם שבא לידי ביטוי ביצירה ובשירים. בין האישי לקולקטיבי. קריאה מתוך שירי בעברית (ואפשר גם באנגלית) ומשיריהם של משוררים אחרים ילידי שנות החמישים או השישים. 
  3. האם יש אהבות שמחות בשירה העברית?
    מפגש אחד או ארבעה ובו מסע בשירה העברית משיר השירים,  לביאליק ומביאליק עד דורנו, בחיפוש אחר אהבה ותשוקה בשירה העברית. האם שרים על אהבה בהיותה או בהעדרה.. תחילת הקריאה מתוך האהבה החומקת בשיר השירים, שני שירי אהבה של ביאליק, יהודה עמיחי, זלדה, יונה וולך, אהרון שבתאי, אדמיאל קוסמן, בני שבילי, חוה פנחס-כהן וקולות מהדור הצעיר כמו נועם פרתום ונועה שקארג’י.
  4. שירת מקום
    הרצאה אחת או סדרת הרצאות בנושא היחס של השירה העברית למקום ולנוף. האם משורר ישראלי רואה את המקום, את הארץ. האם הוא יכול לראות אותה מעבר להיסטורי ולאידאולוגי? האם יש עין הפתוחה אל הנוף ושירה העונה למשפט האלמותי של טשרניחובסקי “אדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו”.
    בין המשוררים: טשרניחובסקי, רחל, לאה גולדברג, יהודה עמיחי, אריה סיון, ישראל אלירז, אנדד אלדן, אגי משעול, יהונתן ברג, חוה פנחס-כהן.
  5. מסעותיי בבלקן
    סיפורים ושירים מסע בחיפוש אחר הזהות האבודה , זהות של בת למשפחה דוברת לדינו, בת למשפחה המיוחסת למגורשי ספרד מהבלקן. מסע בעקבות הריק הגדול, העדרן של קהילות היהודים מסופיה, בלגרד, סקופיה, ביטולה, ספליט וליובליאנה. שבעים שנה לאחר שנאספו ונשלחו, מתחילה הזהות לצאת מתוך האפר ולהתעורר. מדוע זה נוגע לי, אילו סיפורים אספתי ואיך נכתבים הדברים לספר.
    מה מקומה של היהדות הספרדית בחברה הישראלית, איך משתלב סיפורו של שבתאי צבי בחיי הבלקן ומדוע נעדר הבלקן הסבלני מהשיח הישראלי זהו מסע בעקבות מקומות ובעקבות טקסטים שנכתבו בבלקן.
  6. מהי ספרות יהודית עכשווית?
    בשנת 2007 הקמתי את כנס “כיסופים” כנס ירושלים לסופרים ומשוררים יהודיים. מאז התקיימו ארבעה כנסים בהם סופרים יהודיים בשפות שונות כמו: סינטיה אוזיק (אנגלית) סטנלי מוס(אנגלית) רוברט פינסקי (אנגלית) מרים אניסימוב (צרפתית) ברנארד אנרי לוי (צרפתית) דוד אלבחרי (סרבית) פיליפ דוד (סרבית) נורמן מנאה (רומנית) גבי גלייכמן (שוודית) ועוד רבים.  הסופרים המזהים עצמם כיהודים, נשאלת השאלה מה משותף לכולנו, ומדוע אנחנו מתכנסים לדבר ולתרגם אלו את אלו. מה משמעות היות סופר יהודי אחר מלחמת העולם השנייה בה חרב עולם יהודי שלם. על אלה אנחנו משוחחים בעקבות קריאה בסיפורים ושירים של כמה מהסופרים.
  7. מפגש עם סיפור או שניים של דוד אלבחרי, סופר יהודי בשפה הסרבית.
    דוד אלבחרי, יליד 1948, נולד אחרי מלחמת העולם השנייה בעיר פץ’ שבסרביה. לאב רופא גניקולוג שאיבד אישה ושני ילדים במלחמת העולם השנייה, ולאם בוסנית שהתגיירה ונישאה לגבר יהודי מזאגרב וילדה לו שני ילדים . כל משפחתה נספתה בשואה . הם נישאו והביאו לעולם שני ילדים את דוד ואחותו. דוד היה לאחד הסופרים הפוריים והמרשימים ביותר בשפה הסרבית . כתיבתו אינטנסיבית ואישית ובודקת זהות וגבולות הזיכרון. במפגש נקרא סיפור קצר “ירושלים” בתרגומה של דינה קטן בן ציון. וקטע Nomads בתרגומי. ונעמוד על הדיאלוג שמקיים סופר יהודי סרבי עם זהותו הסרבית והיהודית, איתנו.
  8. מפגש עם שירתו של ישראל אלירז.
    מאז הייתי סטודנטית בסוף שנות השבעים, פגשתי את מורי המשורר ישראל אלירז, לפגישות קטנות בבתי קפה, או בסטודיו שלו ברחוב טשרניחובסקי, נפגשנו ודיברנו בעיקר על שירה ואומנות. על השירה והחיים. כל ספר חדש שיצא לישראל אלירז או לי, חגגנו. החל משנת 2003 התחלתי להקליט ולכתוב את שיחותינו שלימים התקבצו לספר: אסכולה של איש אחד, דיאלוג עם ישראל אלירז. הספר יצא בהוצאת הקיבוץ המאוחד, סדרת קו אדום. במפגש אני קוראת משיריו ושירי, שני עולמות כמעט הפוכים ודרך שיחותינו והביוגרפיה הספרותית שלו משוחחת את בני דורו, בני דור המדינה.
  9. דמות האמן והסופר ביצירתו של ש”י עגנון.
  10. הרצאה או סדרה, המלווה בקריאה ב”תמול שלשום”, “אגדת הסופר”, “עידו ועינם” מתוך חיפוש אחר דמותו של האמן, היוצר ביצירתו של עגנון. לפעמים הוא צייר, לפעמים הוא דמות הסופר, לפעמים הוא סופר סת”ם. הוא מופיע בדמויות שונות ומביע את דעתו, או ביקורתו על בני דמותו ביצירה. במהלך המפגש אנו קוראים יחד את הסיפור, או חלקים ממנו בקריאה יחפה וממשיכים בשיחה ובניתוח והשוואות לסיפורים ולספרויות אחרות.
  11. סדנת כתיבה קריאה וכתיבה.
    לקהל ישראלי, אני מעבירה סדנת קריאה וכתיבה. בכל מפגש מוקדש זמן ליצירה אחת או שתיים א שתיים מהספרותה הקלאסית  ומהספרות העכשווית (אפשר גם בדגש מיוחד על מקורות יהודיים וספרות חז”ל. בעיקר מהסיפורים המיניאטוריים) משתתפי הסדנה כותבים יצירה על פי נושא ממפגש למפגש , ובחד אנחנו מבקרים ומשיבים ומשתתפי הסדנה רואים זה א זה בשינוי ובהתפתחות.
    נושאים אפשריים לסדנא: איך לכתוב זיכרונות?
    סדנה לכתיבת שירה על אהבה, הורות, ומסעות. בשנת תשפ”א במסגרת בית מדרש אלול ובעיצומם של ימי הקורונה נושא הסדנה: לעצור ולהמשיך ללכת.

בלקן

  1. סלובניה
    איך פתחה לי השירה את השער לסלובניה ולבלקן
    וצמיחתו של בית כנסת בתוך התיאטרון המקומי .האם זה אפשרי.
  2. בלגרד
    העיר היפה , ליבו הפועם של הבלקן. פגישות עם דוד אלבחרי ועם ספריו העיר שבתוכה סוד גלוי שיש לחיות עם הסתירות , קשר עמוק למקום ולשפה בו נרצחה קהילה שלמה.  דמותה של ג’ני לבל, סרבית גאה וניצולת הגולי אוטוק, הגולאג הגוסלבי , ועד דמויות כאנה לבל  ודניאלה דנון, נשים יהודיות עכשוויות וחזקות מבלגרד.
  3. מקדוניה
    על מה כתב נתן העזתי בשבתו בסקופיה והיכן קברו ?מונסטיר- קהילה יהודית עתיקה עשירה בדמויות ויצירה, נמחקה , מה השאירו אחריהם יהודי מקדוניה ומה מקומו ומשמעותו של בית הקברות העתיק בבלקן , לוחות צפחה ושיש ושני עצי תות עדים של סיפור.
  4. נולדתי ביפו אך באתי מסופיה.
    סיפורה ההרואי של קהילה שהצילה עצמה מהארובות בטרבלינקה ועלתה כאיש אחד בעליה שאין דומה לה בעוצמתה ובדבקותה לארץ ישראל.. סיפורה של משפחה אחת מיהדות סופיה ודרכה העיקשת לארץ ישראל.
  5. אישה אחת עם ספר ביד, משוטטת בבלקן ודווקא בעיר פאץ’ בקוסובו מוצאת בבוקרו של יום ראשון , על דוכן ספרים משומשים עותק מצולם של  התלמוד המתורגם של משה וובר, מבלגרד, מפעל של איש אחד. זהו רק אחד מסיפורים רבים על מפגשים עם אנשים וספרים תוך תנועה בבלקן, על דרכים שונות של הישרדות ושמירת זהות. בעיקר על הפתעות..

לפרטים והזמנות